Psychika polskich uczniów: nauczyciele biją na alarm RAPORT - Artykuł
Znajdź nas na

Polub Familie.pl na Facebooku

Poleć link znajomym

Psychika polskich uczniów: nauczyciele biją na alarm RAPORT

Psychika polskich uczniów: nauczyciele biją na alarm RAPORT

Autor zdjęcia/źródło: Photo by Ivan Aleksic on Unsplash

Zdalne nauczanie i domowa izolacja dzieci i młodzieży podczas pandemii zwiększyły ich problemy psychiczne. Opublikowano RAPORT opracowany na podstawie ankiety przeprowadzonej wśród nauczycieli, dotyczący obecnej sytuacji i propozycji rozwiązań. Wnioski z RAPORTU.

Problemy psychiczne polskich uczniów nie zaczęły się w czasie pandemii. Były już wcześniej. Teraz przybrały na sile i zataczają coraz szersze kręgi. Dodatkowy, negatywny wpływ na kondycję polskich uczniów wywarł lockdown spowodowany COVID-19. Co powoduje kryzys psychiczny dzieci i młodzieży w Polsce i jaką rolę odgrywa tu szkoła? Czy jest miejscem, w którym dzieci znajdują pomoc? W odpowiedzi na te i wiele innych pytań powstał RAPORT “Rozmawiaj z klasą”, opublikowany przez Fundację “Szkoła z klasą”. Wnioski są alarmujące. 

Kondycja psychiczna polskich uczniów nie jest dobra RAPORT

Autorzy raportu zwracają uwagę na to, że problem zdrowia psychicznego polskich dzieci był lekceważony przez wiele lat. Pandemia, domowa izolacja i zdalne nauczanie sprawiły, że dramatyczna sytuacja uległa pogorszeniu. Odnotowano wzrost depresji, stanów lękowych, zaburzeń odżywiania oraz zachowań autodestrukcyjnych w tym również prób samobójczych. U dziecięcych pacjentów leczonych jeszcze przed pandemią zaobserwowano, zaostrzenie objawów. 

Raport na temat zdrowia psychicznego uczniów z perspektywy nauczycieli powstał po to, by zbadać, w jakim kierunku powinna podążać reforma polskiej szkoły, by umiejętnie rozpoznawać kryzysy i na czas na nie reagować. „Chcieliśmy przyjrzeć się, jak nauczycielki i nauczyciele oceniają zdrowie psychiczne uczniów i uczennic oraz siebie, jako części systemu wspierania młodych” - mówi Marta Puciłowska, wiceprezes Fundacji Szkoła z Klasą i koordynatorka prac nad raportem.

Wzięto pod lupę także prewencję i profilaktykę problemów psychicznych, rolę rodzicw oraz kondycję psychczną nauczycieli i to gdzie moga sie szkolić i zdobywać wiedzę. Wyniki badań nie napawają optymizmem.

Wnioski z Raportu “Rozmawiaj z klasą” nie są optymistyczne

Raport “Rozmawiaj z klasą. Zdrowie psychiczne uczniów i uczennic oczami nauczycieli i nauczycielek” powstał na podstawie danych z anonimowej ankiety przeprowadzonej wśród grona nauczycielskiego w całej Polsce, na wszystkich poziomach nauczania (ponad 1,5 tys. odpowiedzi) i wniosków z dwóch spotkań fokusowych z ekspertami. Z Raportu opracowanego przez fundacje wynika, że w opinii nauczycieli uczniowie: 

  • mają niskie poczucie własnej wartości,

  • Źle odnajdują się w relacjach z rówieśnikami,

  • Brakuje im zaufania do nauczycieli,

  • Brakuje im i cierpią z powodu braku zainteresowania rodziców.

Co więcej – szkoła, panujące w niej reguły, natężenie emocji i stresów są wielokrotnie bezpośrednią przyczyną, bądź powodem nasilenia problemów psychicznych uczniów. 

„Wyniki badań układają się w szerszą historię: opowieść o szkole, która przestała być miejscem rozwoju, wspólnego dorastania i uczenia się, a zmieniła w szkołę dla szkoły, miejsce realizowania arbitralnej podstawy programowej” - podsumowuje Marta Puciłowska, wiceprezes Fundacji Szkoła z Klasą. 

>>> Czytaj też: W jaki sposób małe dzieci uczą się angielskiego – mamo musisz to wiedzieć!

Z raportu wyjawia się smutny obraz współczesnej polskiej szkoły, gdzie nie ma przestrzeni na rozmowę o emocjach, problemach i złożoności otaczającego nas świata, a uczniowie, nauczyciele i rodzice nie czują się wspólnotą, którą łączą serdeczne relacje i wzajemne zaufanie, „a przecież relacje, które uczeń buduje z nauczycielami, kolegami i koleżankami są fundamentem mądrej edukacji” – dodaje Agata Łuczyńska, prezes Fundacji Szkoła z Klasą.

Z przeprowadzonych badań wynika także, że w polskich szkołach zauważalny jest brak profesjonalnej pomocy psychologicznej. Psycholog pracuje zaledwie w 60% placówek szkolnych i to zazwyczaj w niepełnym wymiarze godzin. Najbardziej dotkliwie jest odczuwany brak psychologów w małych placówkach poza duzymi ośrodkami miejskimi. 

Badanie jest finansowane w ramach Programu „Fundusz pomocowy dla organizacji pozarządowych oraz inicjatyw obywatelskich 2020”, utworzonego przez Polsko-Amerykańską Fundację Wolności, realizowanego przez Fundację Edukacja dla Demokracji. 

Źródło

  1. pap.pl 

  2. Zdrowie psychiczne uczniów i uczennic oczami nauczycieli i nauczycielek. Raport z badania

>>> Czytaj też: TEST pieluch dla niemowląt. Mamy RAPORT UOKiK