Opublikowany przez: ULA 2011-07-25 11:31:40
W obliczu szybkiego tempa życia rodziców oraz wszechobecnych restauracji typu fast-food propagowanie wśród dzieci i młodzieży odpowiedniego odżywiania się nie jest rzeczą łatwą. Na szczęście, bardzo dobre efekty w dziedzinie edukacji żywieniowej dają programy edukacyjne prowadzone przez Ministerstwo Edukacji Narodowej oraz Agencję Rynku Rolnego...
PROGRAM SZKLANKA MLEKA
Program ten promuje zdrowe odżywianie zachęcając dzieci i młodzież do spożywania mleka i przetworów mlecznych oraz kształtuje trwałe nawyki konsumpcji mleka i jego przetworów. Naukowcy podkreślają, że mleko jest najbardziej wartościowym produktem spożywczym. Stanowi ono źródło znacznej ilości dobrze przyswajalnego, pełnowartościowego białka o wzorcowym składzie jakościowym i ilościowym aminokwasów. O jego wartości odżywczej decydują również inne składniki pokarmowe takie jak: bardzo dobrze przyswajalny wapń, witaminy z grupy B (zwłaszcza znaczna ilość witaminy B2) oraz witaminy rozpuszczalne w tłuszczach (A, D i E).
Program „Szklanka mleka” ma także edukacyjny charakter przyczyniając się do zwalczania otyłości. Ponadto jest bardzo ważnym elementem wspierania odżywiania dzieci i młodzieży. Wprowadzenie programu „Szklanka Mleka” w Polsce wyrównało szanse dzieci i młodzieży w dostępie do mleka i produktów mlecznych przyczyniając się do urozmaicenia diety dzieci, szczególnie z rodzin najuboższych (z informacji ARR wynika, że szklanka mleka jest niejednokrotnie jedynym posiłkiem spożywanym przez dzieci w szkole). Problem ten dotyczy wielu rodzin, w szczególności z terenów Polski, dotkniętych problemem ubóstwa czy bezrobocia.
W Polsce od czasu akcesji do UE program „Szklanka mleka” obejmuje corocznie coraz większą liczbę dzieci i młodzieży. Znaczący wzrost zainteresowania programem wśród placówek oświatowych nastąpił po uruchomieniu (na wzór innych krajów UE takich jak, np. Szwecja, Finlandia, Wielka Brytania czy Węgry) dodatkowych środków finansowych, mających na celu dalsze obniżenie cen mleka i przetworów mlecznych płaconych przez uczniów w przedszkolach, szkołach podstawowych i gimnazjach.
Niebagatelną rolę w zwiększaniu popularności programu „Szklanka mleka” odegrała bogata gama produktów, które są oferowane dzieciom. Obecnie w każdy dzień nauki szkolnej objęty dopłatą dzieci mogą otrzymać 0,25 litra mleka lub przetworu mlecznego (w ekwiwalencie mleka) bezpłatnie lub po obniżonych cenach. Wśród tych produktów są:
- mleko (w tym mleko o obniżonej zawartości laktozy), mleko smakowe,
- jogurty naturalne i smakowe, jogurty z owocami, mleko acidofilne,
- twarogi, twarożki, serki topione, sery - naturalne i smakowe.
W ramach programu, dzieci mogą otrzymać zdrowe, dietetyczne produkty
o niskiej zawartości tłuszczu i o obniżonej zawartości cukru (w przypadku mleka smakowego czy też jogurtów owocowych o zawartości maks. 7%).
Od początku realizacji programu „Szklanka mleka” dzieci uczęszczające do szkół i przedszkoli spożyły ok. 270 tys. ton mleka i jego przetworów,
co odpowiada ponad 1 miliardowi szklanek mleka.
PROGRAM OWOCE W SZKOLE
Jest to program edukacyjny, którego głównym celem jest zmiana nawyków żywieniowych dzieci, w szczególności zwiększenie udziału owoców i warzyw w ich codziennej diecie. W ramach programu uczniowie otrzymują owoce i warzywa, a także uczestniczą w działaniach edukacyjnych promujących zdrowe odżywianie realizowanych w szkołach. Program jest jednym z działań UE mających przeciwdziałać bardzo niekorzystnym tendencjom dotyczącym otyłości i związanych z nią chorób wśród dzieci w Europie.
Polska uczestniczy w programie „Owoce w szkole” od momentu jego uruchomienia przez Komisję Europejską w roku szkolnym 2009/2010 i jest obecnie jednym z jego liderów. Program skierowany jest do uczniów klas I-III szkół podstawowych. W mijającym roku szkolnym uczestniczyło w nim ok. 792 tys. dzieci (ok. 68% grupy docelowej wynoszącej 1 167 657 dzieci) z przeszło 8,6 tys. szkół podstawowych. Oznacza to, iż od rozpoczęcia programu, kiedy to w programie uczestniczyło około 300 tys. dzieci (ok. 28% grupy docelowej), liczba dzieci objętych programem wzrosła o przeszło 160%. W każdym z 10 wybranych tygodni I semestru, uczniowie otrzymywali po 3 porcje owoców i warzyw (łącznie 30 porcji), natomiast w każdym z 10 wybranych tygodni II semestru po 2 porcje owoców i
warzyw (łącznie 20 porcji).
W skład takich posiłków wchodziły m.in. jabłka, gruszki, truskawki, marchew, rzodkiewka, papryka słodka oraz soki owocowe, warzywne lub owocowo-warzywne.
Obecnie trwają przygotowania do realizacji programu „Owoce w szkole” w kolejnym roku szkolnym 2011/2012. Polska otrzymała na jego realizację z budżetu UE ok. 9,2 mln EUR, co stanowi czwartą, co do wielkości kwotę po takich krajach jak: Włochy, Niemcy i Francja.
Oba programy pilotowane są przez Wiceministra Edukacji Narodowej Zbigniewa Włodkowskiego, a ich realizacja jest nadzorowana przez MEN.
Programy „Szklanka Mleka” oraz „Owoce w szkole” od samego początku zostały świetnie przyjęte przez polskich przedszkolaków oraz uczniów. Dowodzi to temu, że tego typu projekty propagujące zdrową dietę wśród młodych ludzi są niezwykle potrzebne.
Pokaż wszystkie artykuły tego autora
Nie masz konta? Zaloguj się, aby pisać swoje własne artykuły.