Jak rozpoznać zdolnego przedszkolaka? - Artykuł
Znajdź nas na

Polub Familie.pl na Facebooku

Poleć link znajomym

Jak rozpoznać zdolnego przedszkolaka?

W niektórych sferach malec funkcjonuje znacznie lepiej od swoich rówieśników, w innych zaś znacznie gorzej.

Jak rozpoznać zdolnego przedszkolaka?

Autor zdjęcia/źródło: Photl.com

Dziecko zdolne poradzi sobie samo! Tak myśli wiele osób, niestety jest to błędna opinia. Takie dzieci potrzebują naszego wsparcia. Należy stworzyć mu odpowiednie warunki do prawidłowego rozwoju.

Jak rozpoznać czy nasze dziecko należy do tej grupy?

Wyróżniają go co najmniej cztery spośród podanych tu cech:

  • dociekliwość i spostrzegawczość;

  • łatwe zapamiętywanie, szybkie uczenie się i rozumienie nowego materiału i treści – biegle czyta i liczy do stu;

  • kreatywność – wymyśla nowe gry, zabawy, potrzeba wyrażania myśli lub emocji za pomocą różnych form plastycznych w formie słów, ruchu muzyki;

  • bogata wyobraźnia – tworzy nowe zakończenia bajek;

  • umiejętność dłuższego skupienia uwagi na interesujących rzeczach, wykonywanie zadań umysłowych z przyjemnością, ;

  • broni własnych racji i poglądów;

  • radzenia sobie z abstrakcją i generalizowania faktów;

  • otwartość poznawcza – rzeczy nowe wzbudzają jego zainteresowanie;

  • wytrwałość w rozwiązywaniu problemów i pogłębianiu zainteresowań;

  • bogate słownictwo;

  • zdolność do samodzielnej pracy;

  • szerokie zainteresowania;

  • oryginalność rozwiązań.

Dzieci zdolne mają niezwykłe i oryginalne zainteresowania: pięcioletnia dziewczynka interesuje się budową silnika samochodowymi inna tworzy książki z obrazkami. Niespełna sześcioletni chłopiec zafascynowany jest astronomią.

Dzieci zdolne często są nieśmiałe, skrępowane przy odpowiedziach, nie potrafią zaprezentować swoich wiadomości. Zdarza się, że wykazują nadmierną ruchliwość, mogą być to dzieci niegrzeczne, nie uprzejme. Komentują wypowiedzi innych, złoszczą się gdy nie jest „po ich myśli”.

Poziom rozwoju intelektualnego jest bardzo wysoki, natomiast rozwój społeczno-emocjonalny bardzo często jest poniżej normy dla wieku życia dziecka.

O dziecku zdolnym w znaczeniu psychologicznym najczęściej mówimy w momencie gdy następuje korelacja różnych czynników. Zdolności specjalne takie jak poznawcze, plastyczne czy muzyczne połączone z motywacją – poszukiwanie odpowiedzi, oraz myśleniem twórczym.

Jak postępować z takim dzieckiem? Najważniejsze, nie zostawiać go samego, ono nie da sobie samo rady.

Jestem zdolny, ale nadal jestem dzieckiem.


źródło: "Mój przedszkolak" J. Święcicka

MNONKA


cdn: Jak postępować ze zdolnym dzieckiem?


Najnowsze komentarze

  • Awatar użytkownika Stokrotka
    StokrotkaIkona zgłaszania komentarza
    To dzieci -geniusze!
  • Awatar użytkownika MNONKA
    MNONKAIkona zgłaszania komentarza
    Violetka tak jest, bardzo często - nie zawsze
  • Awatar użytkownika karinaP.
    karinaP.Ikona zgłaszania komentarza
    przede wszytkim nie zniechecac tylko starc sie chawlic ale nie bezprzesady ja mojejmu dziecu od najmlodszych lat zawsze staralam sie wybierac takie zabawki, ktore rozwija jej kreatywnosc a przy okazji ucza dla mojej corki wybieralam koraliki drewniane, byly one zwykle kolorowe,ktore przyciagaly jej zwrok i zachecaly do dzialania rozwijala swoja kreatywnosc poprzez ukladanie laczenia koralikow w bransoletki. spsrod wielu sklepow najbardziej przypadl mi misialala