Opublikowany przez: Kasia P. Źródło artykułu: Strefa Psyche SWPS 2014-08-04 15:20:43
Inteligencja emocjonalna to pewien rodzaj inteligencji mającej znaczenie w przetwarzaniu informacji o emocjach. Jako pierwsi zasugerowali to prof. John D. Mayer z Uniwersytetu w New Hampshire i prof. Peter Salovey z Uniwersytetu Yale. Zgodnie z ich podejściem inteligencji emocjonalnej obejmuje 4 grupy zdolności.
4 grupy zdolności dotyczących emocji
Dysponujemy już dość dużą pulą rzetelnych danych empirycznych wskazujących na znaczenie inteligencji emocjonalnej dla dobrostanu człowieka. Wyniki badań wskazują, że dzieci o wyższej zdolności rozpoznawania stanów emocjonalnych własnych i innych osób lepiej radzą sobie w relacjach społecznych i wykazują mniej zachowań agresywnych, są bardziej popularne wśród rówieśników i wykazują większą gotowość do działania na rzecz innych. Pracownicy o wyższej inteligencji emocjonalnej wykazują większy poziom zachowań kooperacyjnych i prospołecznych. Ponadto sprzyja poczuciu więzi z miejscem pracy oraz wydajności pracowników, a także chroni przed stresem i wypaleniem zawodowym.
Poziom umiejętności wchodzących w skład inteligencji emocjonalnej jest w dużym stopniu uwarunkowany doświadczeniami z dzieciństwa. Szczególne znaczenie mają postawy rodziców wobec emocji dziecka. Jak wskazują wyniki badań, możemy rozwijać naszą zdolności rozpoznawania stanów emocjonalnych także w okresie dorosłości.
autorka: dr Dorota Szczygieł, psycholog SWPS Sopot, kierownik studiów podyplomowych Inteligencja emocjonalna w praktyce
Czytaj więcej na blogu Strefa Psyche SWPS
Pokaż wszystkie artykuły tego autora
Stokrotka 2014.08.05 09:50
To jest bardzo ciekawe..
Nie masz konta? Zaloguj się, aby pisać swoje własne artykuły.