Opublikowany przez: ULA 2011-11-14 13:01:41
autor: Dariusz Poniewozik - psychoterapeuta i ekspert Familie.pl - ZADAJ MU PYTANIE
źródło: Gerald D. Oster, Patricia Gould pt. "Rysunek w psychoterapii" (wyd. GWP)
Te trzy elementy (dom – drzewo – osoba) wywołuja wiele skojarzeń i są akceptowane przez ludzi w każdym wieku. Podczas badania prosimy aby badany narysował w kolejności dom, drzewo i osobę, nie przekazuje się ządnych dodatkowych komentarzy.
DOM
Dom kojarzy się z kwestiami dotyczącymi rodziny i doświadczanej interpersonalnej dynamiki. Wreszcie dom jest reprezentacją miejsca w którym człowiek poszukuje miłości i bezpieczeństwa dla tego tez często w rysunkach osób poszukujących ciepła i uczucia pojawia się komin i wydobywający się z niego dym. Badany po otrzymaniu polecenia narysuj dom, niemal zawsze rysuje budynek z zewnątrz. Aby otrzymać pełny obraz domu, łącznie z jego wnętrzem jest konieczne bezpośrednie polecenie. Na obraz domu wpływają różnice rozwojowe. Dziecko rysując dom, wyraża postawy wobec rodziców i rodzeństwa, natomiast osoba dorosła koncentruje się na rodzinnych relacjach ze współmałżonkiem. Ponadto dzieci poniżej ósmego roku życia zwykle rysuja komin prostopadle do nachylonej płaszczyzny dachu: pionowy komin dowodzi, że dziecko przekroczyło ważny próg w rozwoju poznawczym. Interpretacja powyższego testu powstać może tylko przy uwzględnieniu wszystkich szczegółów każdego z trzech rysunków ( domu, drzewa i osoby ). Oto kilka ważnych elementów w rysunku przedstawiającym dom:
1. Szczegóły
a. Podstawowe – Co najmniej jedne drzwi, jedno okno, jedna ściana, dach, komin
b. Dodatkowe ( np. krzaki, kwiaty, ścieżka ) – potrzeba dokładniejszego uporządkowania środowiska, która czasami jest związana z brakiem poczucia bezpieczeństwa lub pragnieniem sprawowania kontroli w kontaktach interpersonalnych
2. Komin – symbol ciepłych, intymnych związków; czasami związany z symbolika falliczną
a. Brak komina – Brak ciepła w sferze psychicznej lub konflikty z ważną osobą lub konflikty z ważną osobą płci męskiej
b. Przesadnie duży – Nadmierne zaabsorbowanie sferą seksualną czy też możliwe tendencje ekshibicjonistyczne
c. Dużo dymu – Wewnętrzne napięcie
3. Drzwi
a. Ponad podstawa domu, bez schodów – niedostępność w kontaktach interpersonalnych
b. Brak drzwi – skrajne trudności w kontaktach z innymi ludźmi
c. Otwarte – silna potrzeba doświadczania ciepła od świata zewnętrznego
d. Bardzo duze – nadmierna zależność od innych
e. Z zamkiem lub zawiasami – potrzeba ochrony emocjonalnej
4. Płot w Okół domu – potrzeba ochrony emocjonalnej
5. Rynny – podejrzliwość
6. Rysunek przylegający do dolnej krawędzi kartki – brak podstawowego poczucia bezpieczeństwa
7. Dom przedstawiony w perspektywie, widok z dołu – odrzucenie domu lub poczucie, że osiągnięcie pożądanej sytuacji domowej jest niemożliwe
8. Dom przedstawiony w perspektywie, widok z góry – odrzucenie sytuacji domowej
9. Dach
a. Płaski – Brak wyobraźni lub zahamowania emocjonalne
b. Przesadnie Duzy –Poszukiwanie satysfakcji w fantazjach
10. Okiennice
a. Zamknięte – skrajna defensywność i wycofanie
b. Otwarte – Zdolność do przystosowania w kontaktach interpersonalnych
11. Ścieżka
a. Bardzo długa –Ograniczona dostępność
b. Wąska w pobliżu domu, szeroka na drugim końcu – Osoba powierzchownie przyjazna
12. Ściany ( ich solidność ) – Bezpośrednio związana z siła ego
13. Okno
a. Brak okien – wrogość, wycofanie
b. Tylko na parterze, na piętrze brak – rozziew między rzeczywistością a fantazją
c. Z firankami – rezerwa, kontrolowanie siebie
d. Bez zasłon – Zachowanie otwarte, bezpośrednie
DRZEWO
Narysowane drzewo dostarcza nam istotnych informacji na temat „treści życiowych”, odsłania konkretne sytuacje z przeszłości i sugeruje cechy osobowości badanego. Rysunek drzewa odzwierciedla nieświadome uczucia w stosunku do własnego „ja”. Na drzewo jest łatwiej niż na dom projektować negatywne uczucia do samego siebie; jednocześnie budzi ono mniej bezpośrednich skojarzeń niż ludzka postać. Poniżej wymienię jedynie część możliwych interpretacji na temat rysunku drzewa.
1. Wyjątkowo duże drzewo – skłonność do agresji
2. Małe drzewko – poczucie niższości i braku znaczenia
3. Cienka kreska – poczucie nieprzystosowania, niezdecydowanie
4. Drzewo składające się tylko z dwóch linii oznaczających pień i z kółka wyobrażającego koronę – impulsywność zmienność
5. Przesadne podkreślenie pnia – niedojrzałość emocjonalna
6. Przesadne podkreślenie korony – zahamowanie emocjonalne, myślenie analityczne
7. Przesadne podkreślenie korzeni – płytkie reakcje emocjonalne, ograniczona zdolność do rozumowania
8. Szrama, dziupla, złamana gałąź – związek urazem tzn. wypadkiem, chorobą, gwałtem ( czas wydarzenia odpowiada położeniu znaku )
9. Brak linii przedstawiającej ziemię –podatność na stres
10. Zaznaczona linia ziemi, brak korzeni – tłumione emocje
11. Zaczernione płaszczyzny, bardzo ciemne lub mocno zaznaczone – defensywna wrogość lub zachowanie agresywne
12. Cienka, przerywana kreska – wyraźny niepokój
13. Dziupla – symbolika seksualna
a. Mała lub w kształcie rombu – skojarzenia z pochwą
b. Mała i okrągła – przeżycia napastowania seksualnego lub wczesne doświadczenia seksualne
c. Mocno zaznaczony kontur – świadczy o większym wpływie urazu
d. Koncentryczne kręgi wewnątrz – zepchnięcie doświadczenia w przeszłość i „zaleczenie”
e. Zaczerniona – wstyd związany z doświadczeniem
f. Duża – zaabsorbowanie kwestią prokreacji
g. Z małym zwierzątkiem w środku – ambiwalencja dotycząca ojcostwa lub macierzyństwa
OSOBA
Tak jak wcześniej pisałem, rysowanie osoby sprzyja uświadomieniu sobie uczuć dotyczących obrazu własnego siebie ( obrazu własnego ciała oraz obrazu własnego „ja” ) pod względem zarówno fizycznym jak i psychologicznym. Do powyższych wyjaśnień dotyczących opisu i analizy rysków związanych z narysowaniem osoby dołączę poniżej kilka wskaźników emocjonalnych pomocnych w analizowaniu człowieka w technice dom – drzewo – osoba:
1. Ręce – służą do zmiany lub kontrolowania środowiska
a. Założone na piersiach – wrogość lub podejrzliwość
b. Trzymane za plecami – pragnienie kontrolowania złości, niechęć do kontaktów interpersonalnych
c. Brak – Nieprzystosowanie, bezradność
2. Stopy
a. Duże – Dążenie do bezpieczeństwa lub męskości
b. Małe Zależność, stłumione odczuwania
c. Brak – Brak niezależności
3. Palce
a. Długie spiczaste – agresywność, wrogość
b. Zaznaczone pętelkami lub pojedynczą kreską – pragnienie stłumienia agresywnych impulsów
4. Głowa
a. Duża – zaabsorbowanie światem wyobraźni, koncentracja na aktywności umysłowej
b. Mała – Osobowość obsesyjno – kompulsywna, poczucie niższości intelektualnej
c. Odwrócona tyłem – Tendencje paranoidalne lub schizoidalne
5. Nogi
a. Brak –Stłumienie, prawdopodobny lęk przed kastracją
b. Różnice w wielkości – sprzeczne uczucia dotyczące niezależności
c. Długie – dążenie do autonomii
d. Krótkie – upośledzenie życia emocjonalnego
6. Usta
a. Przesadnie podkreślone – niedojrzałość, agresywność oralna
b. Bardzo duże – erotyzm oralny
7. Ramiona
a. Nierówne – niestabilność emocjonalna
b. Szerokie – Zaabsorbowanie odczuwaną potrzebą siły
c. Kwadratowe – Nadmierna defensywność, wrogość w stosunku do innych ludzi
czytaj część wcześniejszą czytaj dalej
Co o Twoim dziecku mówi jego rysunek?
Test rysunkowy Goodenough – Harrisa
Narysuj osobę lub osobę w deszczu
Pokaż wszystkie artykuły tego autora
95.91.*.* 2017.11.10 23:39
Głupoty to wszystko nie prawda tylko wymysły
37.47.*.* 2017.06.26 02:47
Moze jest tu ktos z doswiadczeniem kto zcharakteryzowałby mnie na podstawie rysunku
94.254.*.* 2017.05.20 06:29
Drodzy Państwo, to jest test psychologiczny i sposobu jego interpretowania nie powinien znać każdy użytkownik Internetu.
Nie masz konta? Zaloguj się, aby pisać swoje własne artykuły.