Artykuł promocyjny Opublikowany przez: Redakcja Familie Redakcja 2015-11-19 16:15:27
Za umiejętnością liczenia podąża wiele aspektów tak zwanej „inteligencji społecznej”.
Zgodnie z opiniami psychologów, u malutkich dzieci dominującym jest tak zwane myślenie konkretno-obrazowe (badania nad rozwojem myślenia prowadził m.in. Jean Piaget). Polega ono na bezpośrednim łączeniu widzianych rzeczy z operacjami umysłowymi na nich przeprowadzanymi. Dlatego też maluszek nie posiada jeszcze na tyle wyrobionego umysłu abstrakcyjnego, by móc obliczeń dokonywać „w głowie”. Potrzebuje do tego celu odpowiednich bodźców. Czy będą to paluszki u rączek, czy na przykład klocki Lego Duplo, dziecko musi posługiwać się zmysłami wzroku i dotyku, by zauważyć konkretną ilość. Każdy zgodzi się, że kolorowe klocki znacznie bardziej przyciągają uwagę i potrafią ją na sobie skupić dłużej.
Zdjęcie pochodzi z witryny http://www.duploswiat.pl/
Niesamowite dziecięce zdolności
Prowadzone przez psychologów badania (przykładem niech będą Prentice Starkey i Robert G. Cooper) potwierdziły, że już kilkudniowe maleństwa są w stanie rozróżnić ilość przedmiotów w zbiorze! To znaczy, że potrafią one zauważyć różnicę przykładowo pomiędzy dwoma, a trzema misiami. Dzieci kilkumiesięczne rozumieją sens dodawania i odejmowania. To zupełnie niesamowite, jak wiele umiejętności jest wrodzonych. Kultura nakłada na nie oczywiście odpowiednie słowa, nadające znaczenie, ale nawet bez tego maluchy w naturalny sposób rozumieją matematykę. Warto to wykorzystać!
Co bardzo istotne i warto o tym pamiętać, na naukę poprzez zabawę nigdy nie jest za wcześnie. Psychologowie dziecięcy są zgodni co do tego, że rozbudzanie w dzieciach zapału do poznawania nowości jest maszyną napędową sukcesów, które będą one odnosiły w późniejszym wieku. Mózg małego dziecka działa trochę jak gąbka. Owa gąbka bowiem błyskawicznie pochłania wodę, zaś dziecięcy mózg łatwo przyswaja nowe informacje. Jeżeli są one podawane w bardzo atrakcyjnej wizualnie formie, dzieje się tak właśnie poprzez absorpcje.
Radość liczenia już od najmłodszych lat
W jaki sposób zachęcać malucha do odkrywania magii cyfr? Z pomocą przychodzą zabawki edukacyjne. W asortymencie produktów Lego Duplo, firmy z długoletnią już tradycją, znaleźć można między innymi pociąg z cyferkami. To doskonała forma zabawy, która dodatkowo wzbogaca dziecko o pożyteczną wiedzę. Dzieci dwuletnie z powodzeniem mogą bawić się taką zabawką. Kolorowy świat klocków jest dla nich wielką atrakcją! Dzięki wyraźnie oznaczonym częściom, umysł dziecka w doskonały sposób połączy odpowiednią cyfrę z widzianą liczbą elementów, tworząc bazową wiedzę.
Zdjęcie pochodzi z witryny http://www.duploswiat.pl/
Jeżeli zabawę klockami wzbogacimy o wspólne wyliczanki i wesołe piosenki, na efekty nie trzeba będzie długo czekać. Pociąg z cyferkami składa się z numerowanych klocków, które można w dowolny sposób rozmieszczać na trzech wagonach. Dodatkowe figurki sprawiają, że liczba dostępnych kombinacji jest wprost nieograniczona. A ponieważ pociąg Lego Duplo naprawdę jeździ, zabawie nie będzie końca.
Czysta przyjemność zabawy
Wygląd klocków bardzo zachęca do wspólnego spędzania z nimi czasu. Są kolorowe, o wielkości dopasowanej do małej rączki. Nauka z ich wykorzystaniem nie ma w sobie nic z obowiązku. Dlatego zarówno dziecko, jak i jego rodzice, mogą czerpać z niej jedynie przyjemność. Według opinii psychologów, wczesna nauka liczenia sprawia, że dziecko szybciej uczy się trudnej sztuki koncentracji. Jeżeli rodzic wyrobi w maleństwie pewnego typu „zadaniowość”, w przyszłości łatwiej będzie ono sobie radziło z nowymi wyzwaniami, stanie się bardziej systematyczne i chętniej podejmie się proponowanych mu zadań, a także będzie w nie mocniej zaangażowane.
Oczywiście, nie można popadać w skrajności. W nauce liczenia nie chodzi tak naprawdę o natychmiastowe, spektakularne efekty. Jeżeli naszej pociesze ta trudna sztuka przychodzi nieco „opornie”, należy poprzez zabawę zachęcać dziecko do dalszych prób, ale jednocześnie nie można niczego robić na siłę. Delikatnym, aczkolwiek częstym i konsekwentnym zachęcaniem oraz wspólną zabawą podbudujemy zdrowe poczucie własnej wartości dziecka i jego wiarę w swoje osiągnięcia. Mówi się, że na naukę nigdy nie jest za późno. Warto w tym miejscu dodać i zapamiętać, że na naukę (naukę poprzez zabawę) nigdy też nie jest za wcześnie!
Nie masz konta? Zaloguj się, aby pisać swoje własne artykuły.