Coaching jest to proces osiągania celów poprzez wydobywanie, wzmacnianie i rozwijanie: potencjału, talentów i umiejętności człowieka oraz poprzez eliminowanie przeszkód i ograniczeń w jego drodze do celu.
Jego istotnym elementem jest partnerska relacja i wzajemne zaufanie między osobistym trenerem (z ang. tzw. coach), a jego uczniem. Niezależnie od tego, czy jest to menadżer, kierownik, czy rodzic, coach ma pomagać mu realizować własne cele (nawet te najśmielsze).
Coaching jako metoda pracy z rodzicami pochodzi ze Stanów Zjednoczonych, powszechnie stosowany jest także w Wielkiej Brytanii. Nie jest tylko zjawiskiem, chwilowym trendem, ale stylem życia dla wielu amerykańskich i angielskich rodzin.
Teraz coaching wkracza do Polski, gdzie coraz więcej gabinetów psychologicznych oferuje swoje usługi w tym zakresie.Oferta skierowana jest do rodziców, opiekunów dzieci w każdym wieku, od 0 do kilkunastu lat, którzy oczekują wskazówek dotyczących pomocy wychowawczej i edukacyjnej, nie tylko wówczas, gdy dziecko i jego rodzina mają problemy, ale także wtedy, gdy chcą wspomóc rozwój dziecka, nauczyć je nowych umiejętności, czy kształtować w nim pożądane cechy.
Organizowane są Podyplomowe Studia Coachingu. Niebawem powstanie w Krakowie pierwsza Szkoła Coachów Rodzicielskich. Wyszkoleni w niej trenerzy będą później uczyli rodziców dzieci w wieku 0 – 5 lat, jak stymulować rozwój ich dzieci, jak być wspierającym rodzicem. Będą uczyli rodziców zmiany zachowań, które wyzwolą również zmianę zachowań u dzieci.
Jeśli caoching się przyjmie, może być inwestycją zapobiegającą interwencjom psychologów w przyszłości, niestety na razie komercyjną.
Warto jednak pamiętać, że nawet najlepszy coaching nie zastąpi mądrej miłości rodziców do dziecka – może ją tylko wzmocnić. To rodzic, nie coach, wciąż pozostaje głównym ekspertem w sprawach swoich dzieci. To on wie najlepiej, czego potrzeba jego dziecku, to on zna jego reakcje najlepiej, to on będzie dla niego najlepszym nauczycielem, coachem, trenerem. Ważne, by zdobył kompetencje i większą świadomość siebie.
/W oparciu o rp.pl, Renata Mazurowska, Coaching dziecięcy/